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비무장 여신 Demilitarized Goddesses

조영주, 〈DMG: 비무장 여신들〉 스틸 이미지, 2015, 작가 제공 Still image from Youngjoo Cho, DMG: Demilitarized Goddesses, 2015, Courtesy of the artist

<DMG: 비무장 여신들>(2015)은 작가 조영주가 DMZ 투어 가이드와 함께 제작한 아줌마 댄스 프로젝트 제목입니다. 본 행사에서 작가는 여러 세대의 한국 여성들이 감내해온 내적 갈등과 외적 관계의 문제들 그리고 상징적인 자기 치유의 행위에 관해 이야기를 나눌 예정입니다.

본 행사에서는 부산 다대포 무지개공단에 근무하는 여성 13인이 출연한 <꽃가라 로맨스>와 거의 매일 비무장지대로 출근하는 철원-DMZ 안보관광 해설사 7인에 관한 <DMG: 비무장 여신들>을 상영합니다.12회 서울미디어시티비엔날레 프로그램 자문 옹조린은 작가 조영주, 그리고 <DMG: 비무장 여신들>에 출연한 서양숙, 전선자 해설사와 함께 관련한 이야기를 나누며, 마지막에는 서양숙 해설사의 퍼포먼스가 있을 예정입니다.

옹조린은 암스테르담과 에포에서 활동하는 독립 큐레이터이다. 옹조린은 식민지 역사의 유산과 지속가능하며 공정한 미래, 즉 새로운 가능성에 대해 탐구하는 장기적인 연구를 진행 중이다. 최근에는 런던 델피나 재단 레지던시와 이시바시 재단 및 일본 재단에서 일본 미술 연구 펠로우십을 지내며 그 자장을 확장시킨 바 있다. 헤리트 리트벨트 아카데미에서 이론을 가르치고 있으며, 교내 ‘생태 위기: 지속가능한 커리큘럼 단체의 일원으로 활동한다. 하트비히 예술 재단 컬렉션-프로덕션 특별 지원 프로젝트(2021-2022), «아더 퓨처스 페스티벌»(2021), 프레이머 프레임드 미술관 주관 «이 안의 다른 곳들»(2019), 도쿄 국립신미술관과 모리 미술관에서 열린 «선샤워: 동남아시아 현대미술»(2017) 등의 전시에 참여한 바 있다.

조영주 작가는 특히 여성 예술가들이 흔히 직면하는 현실적인 고민을 사회문화적 맥락에서 파헤침으로써 그러한 고민에 맞닿아 있는 자신의 경험을 동료 작가 및 관객과 공유한다. 다양한 문화권의 사람들과 교류하며, 자신의 내적 갈등과 외적 관계, 서구 사회와 문화 속에서 외국인이자 아시아계 여성으로서 가진 정체성을 탐구한다. 귀국 후 작가는 한국 사회 속 페미니즘을 다룬 작품을 연이어 발표했다. 개인적인 육아 경험과 돌봄 노동의 본질에 집중하는 작업을 통해 관객과 폭넓은 소통을 시도한다. 그 밖에 미술사적으로 고찰한 여성 몸의 이미지, 현대의 무분별한 인체 이미지 소비, 그리고 영상, 퍼포먼스, 관객 간의 관계 등 다양한 주제에 관심이 있다.

In 2015, artist Youngjoo Cho created DMG: Demilitarized Goddesses, an ajumma dance-film project with DMZ tour guides. Here, the artist and two participants in the project return to discuss symbolic acts of healing and the intergenerational layerings of internal conflicts and external relationships in Korean women’s lives.

Two videos from the project will be screened at this event: Floral Patterned Romance starring thirteen women working at the Rainbow Industrial Complex in Dadaepo Port in Busan and DMG: Demilitarized Goddesses starring seven Cheorwon-DMZ tour guides who spend almost every day in the Demilitarized Zone between North and South Korea as part of their work. Participants from DMG: Demilitarized Goddesses, Yang Suk Seo and Seonja Jeon will join artist Youngjoo Cho in a discussion moderated by SMB12 Program Advisor Ong Jo-Lene. The event closes with a song performed by Yang Suk Seo.

Ong Jo-Lene is an independent curator in Amsterdam-Ipoh. Her long term research on the legacies of colonial histories of exploitation and new possibilities for sustainable and equitable futures was recently advanced through a residency at Delfina Foundation, London and the Ishibashi Foundation/Japan Foundation Research Fellowship on Japanese Art. Jo-Lene teaches theory at the Gerrit Rietveld Academie where she is also part of Urgent Ecologies: Towards A More Sustainable Curriculum working group. Past projects include SUNSHOWER: Contemporary Art from Southeast Asia 1980s to Now at National Art Center, Tokyo and Mori Art Museum, Other Futures Festival, and Hartwig Art Foundation Collection | Production Grant 2020-21.

Youngjoo Cho unravels the practical concerns held by artists — specifically women artists — within sociocultural frames to share her experiences with colleagues and viewers. By interacting with people from diverse cultural spheres, she explores her internal conflicts, her external relationships, and her identity as a foreigner and an Asian woman in Western society and culture. Since her return to Korea, Youngjoo has produced a series of works dealing with the issue of feminism in Korean society. Centering on her own experience of childcare and the nature of care work, she seeks to broadly relate to viewers. She is also simultaneously studying the art-historical image of the female body, how images of the body are recklessly consumed in the contemporary era, and the relationship between video, performance, and viewers.