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소개About

2023921일부터 1119일까지 개최되는 제12회 서울미디어시티비엔날레 《이것 역시 지도》는 디아스포라, 이주, 언어와 경계처럼 우리가 잘 안다고 생각하는 기존의 개념을 다시 보고 새롭게 읽기 위한 지도로 소개됩니다. 비엔날레의 ‘지도 그리기’는 오늘날의 물리적이고 문화적인 이주로부터 생겨난 사회적 경계를 인식하고, 다양한 미디어 환경으로 야기되는 복합적인 연대를 통해 지리적 영토에 국한하지 않는 예술적 소통의 가능성을 살펴보고자 합니다. 이와 같은 접근은 디아스포라나 경계 밖의 삶에서 서로 매개하고 연결하는 대안적 상태와 사회적 생태계에 관한 예의 주목에서 비롯됩니다. 이것은 계속해서 변화하는 동시대 서울과 서울 주변의 산업적 환경에 연루된 글로벌 관계들을 인식하는 방법이면서, 동시에 도시와 국가 경계의 안팎에서 외부적인 요인은 물론 자발적인 이유로 이주와 이동을 감행하는 다양한 사람들의 움직임을 이해하는 경로가 될 것입니다. 본 비엔날레는 오늘날 디아스포라가 작동하는 방식을 읽기 위해서 지리적인 영토 밖에서 형성되는 역동성과 네트워크를 드러내고, 이를 통해 초국가적인 결속, 보이지 않는 헌신, 코드화된 데이터와 같은 예술적이고 정치적인 소통을 위한 글로벌 미학을 제시할 예정입니다.

Entitled THIS TOO, IS A MAP, the 12th Seoul Mediacity Biennale (SMB12) will open to the public at Seoul Museum of Art and several other venues across the city of Seoul from 21 September to 19 November 2023. A press and professional preview day will take place on 20 September. Developed to imagine the global aesthetics of the non-territorial, the project focuses on alternative concepts of mediating and relating that live outside of borders and looks to the necessity of abstractions and hidden and deliberately obscured languages to communicate shared existence. The project refers to the global relations that take place within Seoul and its industrial surroundings, and the positions and references of those willingly and unwillingly displaced, often multiple times over, whether within or outside of the city and state. The Biennale looks at systems imposed or created outside of national borders, including transnational solidarities, “underground” commitments, the coded mapping of data and infrastructure, as well as those of artistic and political communication.

비엔날레 구성원Biennale Team

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레이첼 레이크스

예술 감독

레이첼 레이크스는 큐레이터, 저술가, 교육자로 협업과 리서치를 기반으로 한 활동을 지속하고 있다. 최근까지 네덜란드 위트레흐트 BAK(Basis voor actuele kunst)에서 공공프로그램 큐레이터로 재직(2019-2022)했고, 그 전에는 암스테르담 드 아펠의 큐레토리얼 프로그램 책임 큐레이터와 매니저를 역임(2017-2019)한 바 있다. 레이첼은 뉴욕 필름 페스티벌 커렌트 부문의 스크리닝 조직위원회 구성원이자 『인프라소니카』의 필자로 활동하며, 작가 오니에카 이그웨와 라우라 우에르타스 밀란과 함께 리서치 및 큐레토리얼 콜렉티브 카운터 인카운터를 운영하고 있다. 레이첼은 파슨스 디자인 스쿨과 벨기에 KASK에서 큐레이토리얼 연구에 대해 강의하고 있으며, 기관 및 독립 큐레이터로서 베르소 북스, 부르클린 레일, 페미니스트 프레스, AK 프레스에서 근무한 바 있다. 레이첼은 에세이, 큐레이토리얼 텍스트, 인터뷰, 비평 등 다양한 글을 생산하며 『아직 도래하지 않은: 공공 실천으로서 미술』(2021, BAK)과 『공공 실천』(2019, NAME/드 아펠)의 공동 편집자로 활동했다. rachaelrakes.com

Rachael Rakes

Artistic Director

Rachael Rakes is a curator, writer, and scholar working with a focus on collaborative and research-based practices. She was recently the Curator of Public Practice at BAK basis voor actuele kunst, Utrecht (2019-2022), and the Head Curator and Manager for the Curatorial Programme at De Appel, Amsterdam (2017-2019). Rakes is a screening committee member for the Currents section of the New York Film Festival, a contributing editor for Infrasonica, and with artists Onyeka Igwe and Laura Huertas Millan, operates the research and curatorial collective, Counter Encounters. Rakes is a part-time faculty member at the Parsons School of Design and the KASK school for Curatorial Studies. As an institutional and independent curator, Rakes has organized dozens of exhibitions, programs, and conferences around the world. A previous publishing professional, she worked at Verso Books, The Brooklyn Rail, the the Feminist Press, and AK Press She widely publishes essays, curatorial texts, interviews, and criticism and is recently the co-editor of the anthologies Toward the Not-Yet: Art as Public Practice (2021, BAK), and Practice Space (2019, NAME/De Appel), among others.

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소피아 듀론

협력 큐레이터

소피아 듀론은 부에노스 아이레스 기반의 독립 큐레이터, 연구자, 그리고 저술가이다. 최근 참여한 프로젝트로 《가까운 미래의 신화》(광주 국립아시아문화전당, 2020; 부에노스 아이레스 추모공원, 2022), 《지구생명체의 희망과 기대에 관한 미술관》(로사리오 카스타니노+마크로 미술관, 2022), 니콜라스 마스트라치오의 《오세아니아》(부에노스 아이레스 Móvil, 2022), 《자연 그 후》(부에노스 아이레스 아르떼바 2022), 호아킨 보즈의 《Caudal》(부에노스 아이레스 Barro, 2022), 《눈부신 계절. 포토 스튜디오 루이시타》(부에노스 아이레스 라틴아메리카미술관, 2021), 《곰이 있는 풍경》(암스테르담 드 아펠, 2019), 엘바 바이론의 《무제》(부에노스 아이레스 현대미술관, 2017) and 《아벨로: 젊은 다목적 전문가》(부에노스 아이레스 현대미술관, 2017) 등이 있다. 소피아는 다수의 출판물에 벨키스 아욘, 로라 코데가, 애드 미놀리티, 호아킨 보즈, 디뇨라 파스토렐로, 후안 델 프레트, 호르헤 레사마, 에드가르도 비고, 헤르난 소리아노, 마르타 미누진 등의 작가에 관한 에세이를 기고했고, 독립 미술공간 라 에네를 공동 운영(2015-2018) 했으며, 같은 시기 부에노스 아이레스 현대미술관의 큐레이터로 재직하였다. 드 아펠 큐레이터 프로그램에 참여(2018/2019)하였고, 국립현대미술관 국제연구원으로 근무(2019)한 바 있다. sofiadourron.com

Sofía Dourron

Associate Curator

Sofía Dourron is an independent curator, researcher and writer based in Buenos Aires. Her recent projects include: Myths of the Near Future (Asia Culture Center, Gwangju, 2020; Parque de la Memoria, Buenos Aires, 2022), Museum of Hope and Expectation of Life on Earth (Museo Castagnino+Macro, Rosario, 2022), Oceanica, by Nicolás Mastracchio (Móvil, Buenos Aires, 2022), After Nature (arteba, Buenos Aires, 2022), Caudal, by Joaquín Boz (Barro, Buenos Aires, 2022), Temporada Fulgor. Foto Estudio Luisita (Malba, Buenos Aires, 2021), Landscape with Bear (De Appel, Amsterdam, 2019), Untitled. Elba Bairon (Museo de Arte Moderno de Buenos Aires, Buenos Aires, 2017) and Avello: joven profesional multipropósito (Museo de Arte Moderno de Buenos Aires, Buenos Aires, 2017). She has contributed essays for publications on artists such as Belkis Ayón, Laura Códega, Ad Minoliti, Joaquín Boz, Dignora Pastorello, Juan del Prete, Jorge Lezama, Edgardo Vigo, Hernán Soriano and Marta Minujín, amongst others. Dourron was a part of La Ene, Nuevo Museo Energía de Arte Contemporáneo (2015-2018), was Curator at the Museo de Arte Moderno de Buenos Aires. She was a participant in the De Appel Curatorial Programme in 2018/2019 as well as served as an International Research Fellow at the National Museum of Modern and Contemporary Art of Korea in 2019.

주최 서울시립미술관
최은주 서울시립미술관장
학예 총괄 김희진, 정소라 학예연구부장
전시교육과 총괄 고원석, 양옥금 전시과장

레이첼 레이크스 예술감독
소피아 듀론 협력 큐레이터
권진 프로젝트 디렉터
김미영, 유건웅 행정 주무관
박시내, 이문석, 이미지, 이혜원, 정재현, 조한울 어시스턴트 큐레이터
송지영, 오주영 코디네이터

도슨트 프로그램 운영
유수경, 이진 학예연구사
이주영 코디네이터

난지미술창작스튜디오
이규식 학예연구사
강수빈 코디네이터
이제현 코디네이터

고객홍보 총괄
봉만권 교육홍보과장

고객홍보
김정아, 김채하, 유수경
학예연구사
강붕수, 김서영, 윤수광, 장영은
주무관
임재욱, 조희진 코디네이터

홈페이지, 도슨팅앱 운영
김은영, 이문희 주무관

수집 연구 총괄
전소록 수집연구과장

수집
구혜림, 김서현, 유민경 학예연구사

행정 총괄 이영순 총무과장
시설 총괄 박지영, 이승철 시설과장
건축 신현성 팀장
기계 김동범 주무관
소방 이현섭 주무관
전기 최연식 주무관
통신 허정민 주무관
방호 이국한, 이두복, 이희동, 정인철, 채윤석 주무관
권은지, 이대경, 우병덕 공공안전관

운영과 홍보 ()시월이앤씨
그래픽 디자인 배소현, 로라 리샤르, 플로리앙 프로마제, 뤼실 토팽 뮈니에 도움
전시 공간 조성 디자인본
미디어 장비 솔로몬, 만리아트메이커스
작품 운송과 설치 다산TNL
사진 및 영상 기록 글림워커스
번역 곽재은, 김하연, 문경원, 서울리딩룸, 신해경,
예스모어트랜스레이션, 이수진, 조응주

영문 감수 앤디 세인트 루이스
자막 편집 글림워커스
조명 하이라움
티저 영상 57스튜디오
인쇄 세걸음
전시 그래픽 시공 남이디자인
통역 조응주, 조용경, 서울리딩룸
전시만족도 조사 서던포스트

홍보 지원 MAG
후원업무지원 세마인 현선영 실장

Organized by Seoul Museum of Art
Eunju Choi, General Director of the Seoul Museum of Art
Overall Supervisor Heejin Kim, So-La Jung, Directors of Curatorial Bureau
Curatorial Supervisor Okkum Yang, Wonseok Koh, Heads of Exhibition Division

Seoul Mediacity Biennale Team
Rachael Rakes, Artistic Director
Sofia Dourron, Associate Curator
Jin Kwon, Project Director
Kim Mi Young, Yu Keon-ung, Administration Officers
Hanul Cho, Hyewon Lee, Jaehyun Jung, Miji Lee, Moon-seok Yi, Sinae Park, Assistant Curators
Jie-young Song, Jooyoung Oh, Coordinators

Docent Program Management
Jin Lee, Yu Sukyung, Curators
Jooyoung Lee, Coordinator

Nanji Residency
Gyusik Lee, Curator
Subin Kang, Jehyun Lee, Coordinators

Public Affairs & Communications
Supervisor Bong Mankwon, Head of Public Affairs & Communications Division

Public Affairs & Communications
Kim ChaeHa, Yu Sukyung, Curators
Kang Boong Soo, Kim Seoyoung, Yun Sukwang, Rheem Jaewook, Cho Heejin, Coordinators

Homepage and Docent app Management
Kim Eunyoung, Lee Moonhee, Officers

Collection & Research
Supervisor Solok Jeon, Head of Collection & Research Division Collection
Koo Hye-rim, Minkyung Yoo, Seo Hyun Kim, Curators

Administration Supervisor Young Soon Lee, Head of Administration Division
Facility Supervisor Lee Seung Chul, Park Ji Yeong, Heads of Facility Division
Architecture
Shin Hyeon Seong, Officer
Machinery
Kim Dong Bum, Officer
Fire Prevention
Lee Hyeonseop, Officer
Electricity
Yeonsik Choi, Officer
Communication
Heo Jung Min, Officer
Security
Lee Kook Han, Lee Doo Bok, Lee Hee Dong, Jeong Incheol, Chae Yun Seok, Officers
Kwon Eunji, Lee Daegyung, Woo Byoungdeok, Securities

Management and Public Relations SIWALL INC
Graphic Design So-Hyun Bae, Laura Richard, Florian Fromager, Assistant Lucile Taupin Munier
Exhibition Design design BORNE
Media Installation Manri Art Makers, Solomon
Art Transport & Installation Dasan TNL
Photo & Video Documentation GLIMWORKERS
Translation Eungjoo Cho, Hayun Kim, Haekyong Shin, Jaeun Kwak,
Seoul Reading Room, Sujin Lee, Won Moon, Yes More Translation
English Proofreading Andy St. Louis
Video Subtitle Editing GLIMWORKERS
Lighting HiRAUM
Teaser 57STUDIO
Printing Seguleum
Publicity Material Namiad co., Ltd.
Interpretation Eungjoo Cho, Helen Cho, Seoul Reading Room
Visitors Survey SOUTHERN POST
PR Support MAG
SeMA人[IN] Manager Sun Young Hyun

서울미디어시티비엔날레Seoul Mediacity Biennale

2000년 《미디어_시티 서울》이라는 이름으로 시작한 《서울미디어시티비엔날레》는 지난 20여 년 동안 도시 서울과 미디어 환경의 변화 속에서 미술의 동시대성과 실험성을 주목하며 오늘날까지 이어지고 있습니다. 본 비엔날레는 1996년부터 세 차례 개최된 《도시와 영상》에서 서울과 미디어와 관련한 사유의 경험을 나누기 시작했고, 이후 2년마다 열리는 비엔날레 형식으로 시대와 공명하는 다양한 생각과 활동을 담아왔습니다.

Since its inauguration in 2000 as an initiative of the Seoul Metropolitan Government, Seoul Mediacity Biennale has earned international recognition for its experimental engagement with contemporaneity and the changes of media in the city. The Biennale has shared conceptual experiences on media from its precursor exhibition SEOUL in MEDIA, which was held three times between 1996 and 1999. Since then, the Biennale has presented eleven editions, each embodying varying ideas and activities that resonate with its respective time.

지난 비엔날레Previous biennales

SeMA-하나 미디어 아트상SeMA-Hana Media Art Awards

SeMA-하나 미디어 아트상은 한국 사회에서 현대 미술의 인지도를 높이고 향유 저변을 넓히고자 하는 하나금융그룹의 후원을 통해 2014년에 제정되었습니다. 서울시립미술관과 하나금융그룹이 공동 주최하고 서울미디어시티비엔날레마다 시행되는 이 상은 한국의 현대미술을 매개로 서울과 세계 도시들 간의 문화 향유권을 다층적으로 연결하고 신장시키는 것을 목표로 합니다. 국내외 전문 심사위원의 심사를 통해 예술적 비전과 기여를 보여준 비엔날레의 참여 작가를 1인 이상 선정하여 수여합니다.

Founded in 2014 and sponsored by the Hana Financial Group, the SeMA-Hana Media Art Award is a major showcase of the group’s commitment to raising the profile and public awareness of modern and contemporary art in Korea. Co-organized by Seoul Museum of Art in conjunction with the Seoul Mediacity Biennale, the award is dedicated to supporting and fostering the art and cultural ground shared between Seoul and other cities of the globe. Selected by an international jury, the award is presented to a participant or participants as a recognition of their contribution to the biennale.

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