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히메나 가리도-레카Ximena Garrido-Lecca

히메나 가리도-레카는 페루가 겪은 격동의 역사를 탐구하며, 특히 세계화를 통해 전파된 신식민지주의적 기준들을 주목합니다. 작가는 도시와 농촌, 풍토적인 건축을 조사하며 특수함과 보편성 사이에서 매개적인 물질이 시각화된 공간을 집중적으로 살펴봅니다. 이와 동시에 작가는 장인 공예에 대한 기억과 근대화의 과정에서 소실된 촌락 등을 주요하게 탐구합니다. 그의 작품은 풍토적 문화유산의 계승과 산업화의 요구 사이에서 대립된 상태가 야기한 긴장감을 시사하며, 나아가 환경, 주권 다른 커뮤니티의 라이프 스타일에 관한 존중과 충돌하는 가속화된 초국가적 경제모델에 내제된 폭력성에 관해 이야기합니다.

2023년 뉴샤텔의 아트센터 CAN 에서 개인전을 앞두고 있는 작가는 2022년 갤러리 기셀라 카피테인에서 개인전을 개최하고,5회 코치비엔날레에 참여했으며, 2021년에는 나폴리 마드레 박물관, 멕시코시티 무세오후멕스, 스투트가르트 스타츠미술관,34회 상파울루비엔날레에서 작품을 소개했다. 그 외 본 시립미술관(2020), 리마 프로젝토아밀 (2019), 리마 현대미술관(2019), 산타 아나 오렌지카운티미술관(2019), 멕시코시티 시케로스미술관(2017), 부에노스아이레스 라틴아메리카 미술관(2017), 디트로이트 현대미술관(2015)에서의 전시에 참여한 바 있습니다.

Ximena Garrido-Lecca examines the turbulent history of Peru, and specifically
how neocolonial standards are transmitted through the processes of globalization. The artist approaches her works by scrutinizing urban, rural, and vernacular architecture, concentrating on spaces where a mediatory materiality is visible between the specific and the universal. Equally important is the memory of artisanal tradition and the abandonment of rural spaces as an aftereffect of the processes of modernization. Her work insinuates a permanent tension between the inheritance of vernacular culture and the new demands of industrialization, signaling the violence contained in an accelerated transnational economic model in increasingly open confrontation with the protection of the environment, sovereignty, and respect for different community lifestyles.

Ximena Garrido-Lecca’s next solo exhibition will be presented at CAN Centre d’art Neuchâtel in 2023. Her most recent exhibitions were held at Portikus, Frankfurt and the 5th Kochi-Muziris Biennale, India, and Galerie Gisela Capitain, all 2022. In 2021, the artist took part in group presentations at Museo Madre, Naples; Museo Jumex, Mexico City; Staatsgalerie Stuttgart; and the 34th Bienal de São Paulo. Further solo and group exhibitions include Kunstmuseum Bonn (2020); Proyecto AMIL, Lima (2019); Museo de Arte Contemporáneo, Lima (2019); Orange County Museum of Art, Santa Ana (2019); Sala de Arte Público Siqueiros, Mexico City (2017); Museo de Arte Latinoamericano de Buenos Aires (2017); Museum of Contemporary Art Detroit (2015); among others.